Jaarprogramma

Op dit moment zijn we druk bezig met het programma vorm geven. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief en/of volg ons op LinkedIn!

 

Het jaarprogramma bestaat uit trainingsdagen en intervisiebijeenkomsten. Wij richten ons op de mentale zorg, met een nadruk op de jeugd. Met de jeugd staat of valt alles, en ook in de volwassenenzorg krijg je vaak te maken met problematiek uit de kindertijd. Je bent welkom als zowel jeugdhulpverlener, als hulpverlener voor volwassenen. Onderaan de pagina staan antwoorden op veel gestelde vragen. Mocht je vraag daar niet tussen zitten, of je zou graag eens samen willen sparren, dan mag je ons altijd mailen.

Aan het einde van dit programma heb je een rugzak vol met vaardigheden, waardoor jij als jonge jeugdhulpverlener beter het werkveld in kunt gaan. Dit jaarprogramma is niet bedoelt om jou bijvoorbeeld op te leiden tot CGT-therapeut, of vaktherapeut. Dit programma is er voor bedoeld om een brede basis te krijgen, om ervoor te zorgen dat je overal precies genoeg vanaf weet om de juiste eerste stappen te zetten bij je cliënten. Het is er ook voor bedoeld om een netwerk op te bouwen, waarin je (jeugd)hulpverleners leert kennen die volgens de Nieuwe-GGZ werken. (jeugd)Hulpverleners waar je op terug kunt vallen, waar je om hulp kunt vragen, en waar je naar kunt doorverwijzen. Zo sta je niet meer alleen naast het kind, maar met een rugzak én team vol kennis en ervaring. Jij, zij en wij zijn namelijk de Toekomst. 

Thema's

De exacte inhoud alsmede de data en docenten van het curriculum kunnen te allen tijde gewijzigd of aangepast worden.


De basis

We beginnen natuurlijk bij de basis. En dat start met het in kaart brengen van alle vormen van zorg die we in Nederland hebben. Daardoor kun je straks goed doorverwijzen of ergens om hulp vragen. Daarna volgt er een lezing over het helder krijgen van de hulpvraag, met de nadruk op het kindperspectief. We eindigen met een andere belangrijke vaardigheid: Als hulpverlener in je kracht komen te staan. Waarom ben je hulpverlener geworden? We gaan je intrinsieke motivatie naar boven halen waar je de rest van je carrière gebruik van kan gaan maken. 

Docenten

Wordt nog bekend gemaakt.


Docenten

Wordt nog bekend gemaakt.

Een goede intake

Een behandeling kan staan en vallen met de intake. Hoe neem je een goede intake af? Waar moet je op letten? En hoe krijg je een goed beeld van de problematiek? We bekijken voorbeeld verslagen en gaan samen oefenen.  Daarnaast gaan we het hebben over hoe gedragsverandering in zijn werk gaat en wat neurodiversiteit betekent. Dit laatste behandelen we door kort de theorie langs te gaan, om dit daarna te gaan bekijken in de praktijk in casuïstiek. We eindigen met het bekijken van een paar testen.


Praten, praten, praten 

Je gaat vaak in therapie om over je gevoelens te praten. Maar hoe doe je dat eigenlijk, praten? We beginnen met een stukje theorie, maar gaan daarna gelijk aan de slag. Samen met trainingsacteurs en een goede begeleider staat deze hele dag in het thema oefenen. We bespreken verschillende situaties, hoe je ergens op kunt reageren, hoe je reageert als de emoties hoog oplopen, of als je verrast wordt en even helemaal blokkeert. Aan alle deelnemers wordt gevraagd van te voren zelf situaties in te sturen waarmee ze willen oefenen. 

Docenten

Wordt nog bekend gemaakt.


Intervisie 

Na dag 3, 5 en 8 heb je een intervisie bijeenkomst. Dit gebeurt in een groepje waarbij je gemixt wordt op basis van leeftijd, ervaring, opleidingsniveau en vakgebied. We geloven dat je zo het meeste leert. Tijdens deze bijeenkomsten kun je alles wat je leert ook een plekje geven, heb je tijd om extra vragen te stellen, kun je ervaringen delen of hulp vragen. 


Trauma en ervaring

Trauma's kunnen heel divers zijn en kunnen een grote uitdaging vormen. Tijdens deze dag gaan we hiermee aan de slag en leren we op welke manieren we hiermee om kunnen gaan. Daarnaast gaan we op deze dag ook oefenen met ervaringsdeskundige trainingsacteurs. Tijdens deze gesprekken kunnen we leren hoe we trauma sensitief handelen en luisteren. 

Docenten

Wordt nog bekend gemaakt.


Docenten

Wordt nog bekend gemaakt.

Angst, depressie en Verslaving

We zitten op de helft van het jaarprogramma en gaan dieper in op de problematiek waarmee mensen kunnen kampen. Vandaag gaan we verschillende DSM-stoornissen langs zoals angst en depressie. Daarnaast gaan we ook kijken naar de verslavingszorg. Want wat is verslaving précies? En hoe kunnen we rekening houden met comorbiditeit? 

Deze dag staat in het teken van veel theorie, maar we behandelen ook casuïstiek en leren hoe we hiermee rekening kunnen houden in de verschillende mogelijke behandelingen. Na deze dag wordt er weer een intervisiemoment gepland.


Het kind en de Raad

In deze dag gaan we in om de verschillende dingen die komen kijken wanneer kinderen in aanraking komen de de raad van kinderbescherming. Want welke rechten heeft het kind? Hoe herkennen we kindermishandeling en wat kunnen we daaraan doen? Ook behandelen we een deel over ouderverstoting. Deze dag zal veel draaien om theorie en dat toepassen op casuïstiek. Daarnaast leren we de taal om met ouders te spreken en het kind te beschermen. 

Docenten

Wordt nog bekend gemaakt.


Docenten

Wordt nog bekend gemaakt.

Geloof in de behandelkamer en diagnostiek

In de ochtend maken we kennis met verschillende geloven en culturen en de invloed daarvan op een behandeling. In de middag gaan we aan de slag met diagnostiek. Wat is het nut van diagnostiek, wanneer is het handig om dit in te zetten, en welke verschillende vormen van afnemen bestaan er? We nemen daarin uiteraard ook mee hoe geloof/cultuur invloed kan hebben op bijvoorbeeld een IQ-test.


Behandelen en testen

Vandaag wordt een praktische dag. We beginnen met het leren lezen van verschillende testen. Want wat zegt bijvoorbeeld die IQ-test nog meer, behalve het IQ? We gaan ook aan de slag met het oefenen met CGT, ACT e.d. en nemen in de behandeling mee welke invloeden seksualiteit/neurodiversiteit/stoornissen etc kunnen hebben. Zo gaan we al ons kennis van eerdere dagen toepassen op de praktijk. Na deze dag wordt het laatste intervisie moment gevolgd.

Docenten

Wordt nog bekend gemaakt.


Docenten

Wordt nog bekend gemaakt.

Alternatieve behandeling

Op dag 8 hebben we de meest voorkomende behandelingen geleerd, vandaag gaan we kijken wat er nog meer is. Voor niet elke cliënt werkt CGT namelijk. We gaan in de ochtend aan de slag met een vaktherapeut en leren van haar ook hoeveel informatie we uit het gedrag van kinderen kunnen halen. Ze geeft tips zoals wat we kunnen doen als een kind niet wil praten. In de middag gaan we naar buiten met een buitenpsycholoogZij neemt ons mee in de natuur en laat zien hoe we ook hier kunnen behandelen. 


Het systeem en ouders

We eindigen weer bij de basis; het kind en zijn systeem. Alles wat we hebben geleerd over het kind, gaan we nu breder toepassen naar het hele systeem. We leren over systemische opstellingen, de invloed van ouders en hoe je hen mee kunt nemen in de behandeling. Soms worden ouders als last gezien. Vandaag gaan we leren om naar ze te kijken zoals ze zijn; de ouder van het kind. Hierbij past een andere verhouding tot elkaar en ander taalgebruik. Dat samenwerken gaan we vandaag leren. 

Docenten

Wordt nog bekend gemaakt.


Veel gestelde vragen

Wanneer kan ik mij aanmelden als hulpverlener i.o.?

In het jaarprogramma van de UniversiTijd voor de Toekomst is iedereen welkom die een erkend diploma aan het volgen is, of maximaal 3 jaar geleden heeft afgerond, op Mbo-, Hbo- of Wo-niveau wat te maken heeft met (jeugd)hulpverlening. Je kunt hierbij denken aan: Pedagogiek, Vaktherapie, (toegepaste) Psychologie, PABO, Kind & Onderwijs, Pedagogisch medewerker, etc.
Wij richten ons op de mentale zorg, met een nadruk op de jeugd. Met de jeugd staat of valt alles, en ook in de volwassenenzorg krijg je vaak te maken met problematiek uit de kindertijd. Je bent welkom als zowel jeugdhulpverlener, als hulpverlener voor volwassenen.
Als je hierover vragen hebt, mag je ons altijd mailen.

Tot wanneer kan ik mij aanmelden?

De aanmelddeadline staat op 5 september 2024. Aanmelden kan via deze pagina.

Wie zijn de docenten?

We hebben heel veel verschillende en kundige docenten, die allemaal stuk voor stuk enorm leuk zijn. Op deze pagina vertellen we alles over hen en kun je ze alvast een beetje beter leren kennen. 

Is het jaarprogramma geaccrediteerd?

Op dit moment zijn we bezig met het onderzoeken naar de mogelijkheden. Als er vragen of wensen zijn, dan horen wij dat graag. Een update zullen we zowel op de website, als op onze socials en in onze nieuwsbrief plaatsen